Arbejdsmiljø

Undgå stress og styrk fællesskabet: Erhvervspsykologens guide til en god opstart efter ferien

28. juli 2025 kl. 6.00
Arkivbillede fra det danske sommerland. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Magasinet Arbejdsmiljø har talt med erhvervspsykolog Majken Matzau, der her giver tre råd til, hvordan man som leder kan sikre en god opstart efter ferien, hvor der er fokus på trivsel og fællesskabet.

Ferien er en kærkommen pause for både medarbejdere og ledere, men overgangen tilbage til hverdagen kræver ofte omtanke.

Hvis man som leder lægger for hårdt ud, risikerer man at stresse både sig selv og organisationen. 

Ifølge erhvervspsykolog Majken Matzau handler det blandt andet om at starte blødt op, tage sig tid til smalltalk og være særligt opmærksom på medarbejdere, som før ferien virkede pressede.

Her er hendes tre centrale råd til, hvordan man understøtter både trivsel og motivation, allerede fra første arbejdsdag.

1. Vigtigt at starte blødt op

Det er ifølge Majken Matzau vigtigt, at man efter ferien giver plads til at gøre status, samle op og få samlet folk igen. 

Det kan for eksempel være ved at tage sig tid til at få hilst på alle sine medarbejdere, hvis man ikke har for mange i sin reference. 

Det er vigtigt, at man med sin egen adfærd ikke stresser organisationen. Noget af det Majken Matzau ofte ser går galt, er at ledere sætter vildt meget i gang i slipvinden på, at folk nærmest ikke er kommet til tilbage til hverdagen.

"Problemet med at starte for hårdt op, når man lige er kommet tilbage fra en ferie og stadig er nede i gear, er, at nervesystemet får et chok. Det har vi ikke godt af, så vil alt det gode, man har opbygget af robusthed i nervesystemet, blive smadret igen, hvis man går for voldsomt og for hårdt i gang," siger hun.

2. Spørg ind til folks ferier

Efter ferien er det desuden vigtigt at give medarbejderne positiv opmærksomhed og smalltalke, selvom man er introvert af natur.

"Jeg skulle engang rådgive en leder, hvor det egentlig ikke lå til hans natur at spørge ind til, hvordan det for eksempel gik med medarbejdernes børns fødselsdage, eller hvordan deres ferier havde været," siger Majken Matzau og fortsætter: 

"Så hver gang han skulle mødes med sine medarbejdere, havde han lavet en lille note til sig selv, hvor der stod ting som: husk at spørg ind til ferien, eller fik I holdt svigermors guldbryllup. Ellers huskede han det simpelthen ikke. Det betød, at han var virkelig vellidt, selvom det ikke faldt ham naturligt at smalltalke." 

Efter ferien er det ifølge Majken Matzau nemlig vigtigt at få samlet tropperne igen og få skabt en følelse af fællesskab, og det er lederens ansvar at sørge for det. 

Derfor kan man med fordel også stable et møde på benene, hvor man får hilst på folk og får sat nogle ord på, hvad der skal ske det næste stykke tid, og hvad man forventer af medarbejderne. 

3. Følg op på medarbejdere, du har været bekymret for

Et sidste råd, som Majken Matzau giver, er at være opmærksom på de medarbejdere, som før ferien har virket stressede. 

Ifølge en Epinion-undersøgelse svarede 49 procent, at de havde prøvet at føle sig stressede i perioden efter sommerferien.

Hvis medarbejderne er meget stressede, er det ifølge Majken Matzau sjældent, man kan regne med, at de svarer ærligt, hvis man spørger dem om, hvorvidt de har stress eller ej.

Stress og selverkendelse følges nemlig sjældent ad, og man kan have svært ved at mærke efter, når man er stresset. 

"Derfor skal man i stedet bruge sin intuition. Og hvis man er i tvivl om, hvorvidt de er stressede, har man nok ret," siger Majken Matzau.

Efter ferien hvor de medarbejdere er kommet ned i gear og er i bedre kontakt med sig selv, kan man som leder nemmere tage en god snak med dem om, hvordan de har det. 

Det er også i ferien, at medarbejdere ofte tager deres jobsituation op til revision, derfor er det også en god måde at fastholde medarbejdere på. 

GDPR